El nostre blog

Equilibra la teva alimentació

Equilibra la teva alimentació

S’ha acabat l’època estival, tornem a les nostres rutines diàries i a preparar-nos per l’arribada del fred. És bon moment per fer net dels excessos de l’estiu, adequar la nostra alimentació i preparar l’organisme per a l’imminent arribada de la tardor.

Si volem seguir una dieta equilibrada, cuidar-nos i fins i tot perdre uns quilets, no podem obviar cap grup d’aliments. No és sà caure en la típica “dieta” d’amanida/ verdura + quelcom a la planxa… (que pot ser útil en algun àpat, però no sempre!)

Cal entendre que l’organisme necessita a cada àpat tant el grup de les verdures, com el de les fècules o hidrats de carboni i també les proteïnes.

És important assegurar a cada àpat una bona proporció de verdures i amanides. Aquestes s’han d’anar alternant, prioritzant les de temporada i donant importància a totes les coccions saludables, ja que cada una ens dóna un efecte diferent (algunes ens relaxen , d’altres activen…). És bon moment per introduir els saltejats curts, llargs, vapor, macerats, forn, planxa… En aquesta època de l’any no és convenient abusar tant de les amanides i crus com a l’estiu, hem de variar i donar a l’organisme plats i preparacions més elaborades i calentes.

També és imprescindible afegir a l’esmorzar, dinar i/o al sopar una quantitat moderada d’hidrats de carboni complexes. Millor de gra sencer, integral (arròs, quinoa, mill, blat sarraí, llegums, pa, pasta…). Ens aportarà més fibra, més vitamines i més minerals. Significa que ens ajudarà a mantenir uns nivells de sucre més estables a la sang, alcalinitzar el nostre cos i a remineralitzar. Ens ajudarà a gestionar millor l’estrès, i a evitar temptacions i picotejos; quan solem dir “tinc ansietat”!

A la vegada hi hem de trobar una proteïna de bona qualitat, completa. Però això no vol dir que sempre hagi de ser peix, marisc, ous o carn. També podem aprendre a utilitzar combinacions de proteïnes vegetals. Aquestes són: cereal i llegum, cereal o llegum +fruits secs o làctics. Per exemple, una albergínia farcida de verdures i arròs integral junt amb una amanida de llenties amb o llenties guisades , no necessita que ho acompanyem amb carn o peix!

Per acabar de trobar un equilibri diari, no poden faltar dos o tres racions de fruita (sempre millor de temporada). També dos racions de làctics descremats o semi o bé la seva alternativa vegetal; batuts d’arròs, civada, soja (tot i que no és la més recomanable), sèsam, verdures de fulla verda… Sempre hi ha opcions!
No oblidem els fruits secs i les llavors, que tenen un tipus de greix beneficiós, i ens ajuden a complementar els aminoàcids junt amb cereals, llegums o làctics.

Anna Gispert i Muñoz
Dietista-Nutricionista, membre de l’ACDN-AEDN nº00554