El nostre blog

Com afecta l’ús de la mascareta la comunicació oral i les cordes vocals

Com afecta l’ús de la mascareta la comunicació oral i les cordes vocals
  1. L’ús de la mascareta dificulta la comunicació en general i afavoreix l’abús i el mal ús vocal. De fet molts professionals de la veu comencen a patir disfonia. Perquè passa això?

Doncs és evident que la mascareta dificulta la projecció de la veu, traient volum, perquè en comptes de que la veu surti a l’aire, topa amb la mascareta i ha de travessar aquesta tela, fent que s’amortitzi el so que emetem. També altera la nostra pròpia percepció de la veu i ens obliga a alçar-la i projectar-la, a més de tenir una millor articulació vocal

2. Què pot provocar la fatiga vocal? Quins factors dificulten la comunicació en general?

La fatiga vocal es pot produir quan no estem preparats físicament per mantenir la projecció de la veu en un temps determinat, per tant, implica fer un major esforç vocal si no es coneixen les tècniques de projecció de la veu.

Pel que fa als factors que dificulten la comunicació, són la manca d’expressió oral important per la lectura labial i la mímica facial, l’articulació, l’entonació, la prosòdia, el ritme, la intensitat, la projecció de la veu i la direcció del so. Quan algun d’aquests components es troba compromès, fa que s’alteri la nostra comunicació verbal.

3. En el cas dels professors, la mascareta compromet la intensitat de la veu i és per això que la forcen?

La majoria de professors que em trobo a la consulta, tenen problemes de veu pel fet d’utilitzar un esforç vocal mantingut. Aleshores, amb la mascareta, és molt probable que alguns professors que ja tenien tendència a un tipus de mecanisme d’esforç per parlar, estiguin agreujant les seves dificultats vocals per projectar, augmentant la intensitat i forçant la veu.

4. Què hauríem de fer per intentar evitar no forçar les cordes vocals? (Consells)

Per evitar forçar les cordes vocals hi ha 3 tipus d’hàbits que hem de seguir:

  • Hàbits generals: estar en bona forma física, tenir estabilitat emocional, dormir al voltant de 8 hores o més i evitar situacions que ens puguin produir estrès.
  • Hàbits no vocals: no fumar, vigilar amb els aires acondicionats (l’aire fred resseca molt les cordes vocals), hidratar-se molt, beure molta aigua (1,5 / 2 litres al dia), no veure alcohol i encara menys si és calent, a l’hivern protegir-se el coll de l’aire fred, no carraspejar, respirar pel nas, fer bafs de vapor d’aigua i no menjar caramels, ja que fan l’efecte contrari (quan l’acabem ens ressequen més la gola).
  • Hàbits vocals: tenir una bona respiració, estar relaxats, realitzar una bona projecció de la veu, escalfar la veu, mantenir una bona postura corporal, no forçar les cordes vocals, no xiuxiuejar, evitar atacs durs de les cordes vocals (millor fer atacs simultanis on deixem anar la veu i l’aire al mateix temps), cantar, tenir un bon suport vocal i fer descansos vocals.

5. Si no parlem, hem de respirar pel nas?

Si, sempre hem de respirar pel nas, ja que quan inspirem, les foses nasals, ajuden a netejar, humitejar i escalfar l’aire.

6. La hidratació

La hidratació és molt important, hauríem de veure aigua sovint, sobretot si som professionals on la nostra eina de treball, principalment, és la veu. Però amb la mascareta, el fet de veure aigua, és difícil i suposa un problema, ja que hem de portar-la tota l’estona i no ens la podem treure. Per tant, hauríem de trobar un moment per poder-ho fer, entre classe i classe, entre pacients… és essencial veure aigua encara que no tinguem set, per tal d’hidratar les cordes vocals.

També, com he esmentat anteriorment, fer bafs de vapor d’aigua amb humidificadors o bé, com a mi m’agrada més, bullint una mica d’aigua, on li podem posar algunes fulles de menta o eucaliptus.

7. Com controlar la intensitat del volum?

La intensitat o volum de la veu, el que entenem per fort o fluix, és a dir, la potència acústica transferida per la veu, és el resultat de la suma de mecanismes glòtics, ressonencials i de control de l’aire, i per tant, el seu control sostenible demana una funció vocal equilibrada. El volum que percebem és la suma de l’activitat glòtica més la seva potenciació a les cavitats de ressonància i per aconseguir un bon equilibri depèn de l’obtenció del volum desitjable en les diferents situacions comunicatives i contextos vocals (en veu espontània, projectada, de crida i el crit). El control sobre la intensitat és molt complex i està relacionat amb tota la mecànica fonatòria, és a dir, que per controlar el volum de la veu, primer hem de controlar el flux d’aire, ja que la variació de la intensitat depèn de la força d’espiració i del grau d’obertura de la boca.

També cal tenir en compte la percepció subjectiva de la intensitat, és a dir, la sonoritat, i la sensibilitat auditiva de qui escolta.

8. És important vocalitzar i potenciar l’expressió facial?

Considero que és important realitzar una bona vocalització i potenciar l’expressió facial, ja que moltes vegades no som conscients de que ens guiem molt per la lectura labial i la mímica facial, aleshores, per l’altre persona que ens escolta és una desavantatge, ja que el fet de portar una mascareta i no poder veure els llavis de l’interlocutor, dificulta la comunicació.

Tornant a la pregunta anterior, si per exemple un nen que no escoltava o no estava del tot atent a les explicacions del professor, es guiava per la lectura labial, però ara, suposa una dificultat, ja que no ho podrà fer i el professor haurà de vocalitzar i potenciar la mímica facial, també cal esmentar que aquesta desavantatge es dóna clarament amb els nens que tenen dèficit auditiu, ja que el fet de poder veure la boca de l’interlocutor els hi donava una ajuda visual que ara no tenen.

9. Hi han amplificadors portàtils? serien una bona mesura?

Existeixen diversos amplificadors portàtils que funcionen amb un micròfon connectat a uns auriculars o bé a uns altaveus. És una eina que sobretot s’ha utilitzat molt amb nens amb dèficit auditiu. Aquests nens es col·loquen l’auricular i el professor parla pel micròfon. Trobo que ara és una gran alternativa per a que els professors no hagin de forçar la veu i és un bon moment per fer-lo servir a les escoles. Jo recomanaria que a les aules s’utilitzés un amplificador connectat a un altaveu per tal de que la veu del professor arribi a tots els alumnes sense cap sobre esforç vocal per part del docent. Per tant, sí, considero que és una bona mesura.

10. En cas que comencem a notar problemes amb la veu, què hem de fer? Com la podem cuidar cada dia per evitar mals majors?

En cas de començar a notar algun problema amb la veu, evidentment, recomano consultar-ho amb un professional, en aquest cas, amb un logopeda, ja que és l’especialista en rehabilitar aquesta funció i podrà donar eines i estratègies de cara a tenir una bona higiene vocal, així com, assessorar, orientar i prevenir possibles alteracions de la veu.

També cal dir, que no està de més, visitar un otorinolaringòleg o bé, un foniatra per poder valorar l’estat de les cordes vocals.

Per cuidar la veu, cal seguir els consells esmentats anteriorment, és a dir, mantenir uns bons hàbits generals, no vocals i vocals

Us deixem el enllaç per si voleu escolta l’entrevista (Minut 29:50)

https://www.ivoox.com/submari-dilluns-09-11-2020-programa-2-132-audios-mp3_rf_60104602_1.html

×